إجراءات السفر للمتعاقدين
19/09/41
عدد التعليقات :
0
عدد الزيارات :
669
تاريخ النشر :
19/09/41

إشارة إلى قرار معالي رئيس الجامعة رقم 557\ق وتاريخ 10/9/1441هـ المتضمن بداية ونهاية إجازات أعضاء هيئة التدريس ومن في حكمهم للعام الدراسي 1441هـ، وإشارة إلى التوجيهات المتعلقة بترتيبات سفر المتعاقدين بالجامعة

عليه تعلن الإدارة العامة للموارد البشرية إجراءات نظيم سفر وعودة المتعاقدين أو سفر المتعاقدين المنتهية علاقتهم التعاقدية مع الجامعة او طلاب المنح  وفقاً لما يلي:

اولاً: يقوم المتعاقد او طالب المنحة بإرسال طلب تأشيرة خروج وعودة / نهائي او طلب تجديد الاقامة على البريد الإلكتروني   rq@taibahu.edu.sa موضحاُ فيه اسم المتعاقد او الطالب / المرافقين ورقم جواز السفر والإقامة ومرفق به صورة من الإقامة / الإقامات وجواز / جوازات السفر.

• يجب تسديد جميع الرسوم المستحقة عن طريق الحساب البنكي الخاص بالمستفيد والمرافقين حسب المدة المطلوبة للتأشيرة وقبل تقديم طلب اصدار التأشيرة او طلب تجديد الاقامة حتى لا يحدث أي تأخير في اصدار التأشيرة او تجديد الاقامة لعدم السداد.

• يتم منح المستفيد / المستفيدين تأشيرة خروج وعودة لمدة اقصاها (5) أشهر مع مراعاة ان يكون تاريخ العودة قبل بداية الدوام الرسمي في 19/12/1441هـ الموافق 9/8/2020م وبالنسبة للطلاب قبل بداية العام الدراسي القادم في 11/1/1442هـ الموافق 30/8/2020م، واما في حالة استمرار الازمة الحالية لا سمح الله وتعذر العودة في الوقت المحدد لعدم توفر رحلات جوية فيجب الالتزام بالتعليمات والانظمة الصادرة من الجهات الحكومية ذات الاختصاص في حينه.

• يتم منح المتعاقد او الطالب المنتهية علاقته التعاقدية مع الجامعة تأشيرة خروج نهائي واما بخصوص ما يتعلق بصرف مستحقات اعضاء هيئة التدريس المنتهية عقودهم وسيكون سفرهم قبل استلام مكافأتهم ويرغبون باستلامها عن طريق وكيل فيجب عليهم عمل وكالة شرعية (عن طريق بوابة (NAJIZ.SA  وارسال نسخة من الوكالة الشرعية  للإدارة المالية على البريد  msrani@taibahu.edu.saوارسال نسخة أيضاً على البريد الالكتروني amgahmadi@taibahu.edu.sa

 

• بعد حصول المتعاقد او الطالب على التأشيرة يقوم بتسجيل بياناته ضمن خدمة مبادرة (عودة) المتاحة عبر منصة "أبشر" ولا يشترط وجود حساب للمستفيد في (منصة ابشر).

• عند الموافقة على طلب المتعاقد تصله رسالة نصية من نظام "أبشر" وبعدها يتم استكمال منحه أمر الأركاب الحكومي وفقاً لما هو موضح ثانيا ضمن هذا التعميم.

• ستكون مغادرة جميع المقيمين المستفيدين عبر مطارات (الرياض – جدة – الدمام – المدينة المنورة ) حاليا او حسب امكانية توفر الرحلات وما يتم تحديده من قبل وزارة الداخلية في الموافقة المرسلة للمستفيد.

الخطوات اللازمة لتسجيل طلب السفر عن طريق منصة "أبشر"

1. الدخول إلى الشاشة الرئيسية لمنصة "أبشر".

2. اختيار أيقونة "عودة".

3. تعبئة الحقول اللازمة.

• إرسال الطلب.

• عند الموافقة على الطلب يتم إبلاغ المستفيد عبر رسالة نصية تتضمن ما يلي:

1. موعد الرحلة.                                        2.  رقم التذكرة.

• يقوم المستفيد بطلب امر الاركاب والحصول على التذاكر والتوجه إلى المطار في الموعد المحدد.

• تعد الرسالة النصية للحجز المستلمة على هاتف المستفيد من "أبشر" تصريح تنقل تمكن المستفيد من الذهاب للمطار قبل موعد الرحلة، ويمكن طباعة كافة البيانات من المنصة.

• ولمزيد من التفاصيل مراجعة الموقع الالكتروني لوزارة الداخلية او موقع الادارة العامة للجوازات والاستفسار عن ( مبادرة عودة ) .

 

ثانيا : بخصوص اصدار امر الاركاب والتعويضات :

•اجراءات التقديم على امر الاركاب :

يجب التأكد من توفر الرحلات ( عن طريق شركة إيلاء – الطيار سابقا )  قبل التقدم بطلب امر الاركاب لأنه في حالة صدور امر الاركاب لا يحق للمتعاقد التقديم على طلب تعويض عن التذاكر بعد ذلك .

يتم ارسال طلبات الحصول على امر اركاب على البريد الالكتروني (tk@taibahu.edu.sa) ويتم التوضيح هل سبق تقديم امر اركاب للعام الحالي سابقا قبل الازمة الحالية او لا:

 

ومرفق فيه ما يلي :

اسم المتعاقد او الطالب بالإضافة للمرافقين وموضح ما يلي:                                                

 (عمر كل مرافق + الرقم الوظيفي + الكلية + صور الاقامات + صور الجوازات).

ستكون أولية اصدار اوامر الاركاب للمتعاقدين او الطلاب من الدول التي يتوفر اليها رحلات حاليا.

بالنسبة للمتعاقدين سيتم اصدار امر الاركاب الى عاصمة الدولة التي يحمل المتعاقد جنسيتها (اذا توفرت رحلات ) او بلد التعاقد، وفي حال اختلاف بلد التعاقد عن الجنسية يجب ارفاق صورة من العقد موضح فيها بلد التعاقد وسيتم منحه امر الاركاب اليها اذا توفرت رحلات. 

لإصدار التذاكر والاستفسار عن الرحلات المتوفرة حاليا على الخطوط السعودية يتم التواصل مع شركة إيلاء (الطيار سابقاً) على البريد الالكتروني  amr.said@seera.sa  او عن طريق الـواتس على الـرقم (0505431670).

•اجراءات التقديم على التعويض :

يكون التعويض فقط لمن لم يتقدم بطلب اصدار امر اركاب او لمن لم يصدر له امر اركاب .

يتم ارسال طلبات الحصول على تعويض بقيمة 50%  لمن لا يرغب السفر على البريد الالكتروني tk@taibahu.edu.sa

 

ومرفق فيه ما يلي  :

اسم المتعاقد بالإضافة للمرافقين وموضح فيه ما يلي:                                                                                       

(عمر كل مرافق +  الرقم الوظيفي + الكلية  + صور الاقامات)

سيتم البدء  بإصدار قرار صرف بدل تعويض التذاكر اعتبارا من بداية العام الدراسي الجديد 1441/1442

بما يخص صرف بدل التعويض عن التذاكر(يتم الاخذ بالاعتبار توفر سيولة في البند الخاص بذلك).

سيتم البدء في صرف بدل تعويض التذاكر للمتعاقدين المنتهية عقودهم عند الانتهاء من اصدار اوامر الاركاب .

سيكون التعويض بناء على قيمة التذكرة الى عاصمة البلد التي يحمل المتعاقد جنسيتها او عاصمة البلد التي تم التعاقد فيها وفي حال اختلافهم يجب ارفاق صورة من العقد مع الطلب لتوضيح مكان التعاقد.

سيتم التعويض المادي بناء على قيمة التذاكر للعام الماضي 1439/1440 لعدم توفر اسعار للعام الحالي.

 

 

ADMINISTRATIVE CIRCULAR

 

Reference to the decision of His Excellency the President of the University No. 557 \ S and the date of 10/9/1441 H, which includes the beginning and end of holidays faculty members, and the one who are in this category, for the academic year 1441 AH, and a reference to other directives regarding arrangements for travel of those who are contracted at the university. The Directorate of General Administration of Human Resources has established a system for travel and return who are contracted by the university and final exit of those who ended their contract with the university or students who are sponsored by the university:

First: The expatriates employees or sponsored students should send their Exit and Return/Final visa application or a request for renewal of residency on E-mail (rq@taibahu.edu.sa). The request must contain the name of the contracted employee/student along with their companions, passport numbers for all relevant people.  And a copy of the Iqama (Residency Permit)/passport/passports must be attached.

 

  • To avoid any delay in the issuing process all relevant Passport Office/Ministry of Interior fees must be paid through the applicants' bank account, according to the period required for the in case of Exit-Re-entry visa or Iqama renewal request.
  • The Exit-Re-entry Visa will only be issued for a maximum period of 5 months, taking into account the directive that all employees must enter the Kingdom before the start of the official working hours on 19/12/1441 AH (09/8/2020 AD), and for students before the day next academic year will start i.e. 1/1/1442 AH (30/8/2020), and in the event of the current crisis continuing Allah forbid, and it is not possible to return on time due to the lack of flights, so we must adhere to the instructions and regulations issued by the government agencies at that time.
  • In case of those whose contracts with the university are ended and the university has issued a final exit visa and want to claim their disbursements via an agent (Wakeel) a Shariah compliant Legal Agency (Wakalah) certificate issued through portal (NAJIZ.SA) must be submitted to the financial Management department via email: (m2alsarani@hotmail.com and amgahmadi@taibahu.edu.sa).
  • Once a contracted employee or student obtained a Exit-Reentry Visa he/she must register his data as part of the "Awdah" service available through Absher portal. For this service you are not required to have an Absher account.
  • Once an approval is issued by the "Awdah", the applicant will receive a SMS text message from "Absher" system, after which he will be granted an Amr Rikab (ticket voucher), the process of which has been explained below in this circular.
  • At present all beneficiary residents can only depart from Riyadh, Jeddah, Dammam or Madinah airports and this is subject to availability of flights as advised by the Ministry of Interior in the Awda approval sent to the beneficiary.
  • Steps to register a travel request through the "Absher" portal:
    • Go to Asher portal site
    • Click on Icon Awdah
    • Submit the request
    • Upon approval of the request, the beneficiary is notified by text message that includes the following:
      • 1. Flight date
      • 2. ticket number.
    • At this stage you must claim a Travel Voucher, obtain a ticket and proceed to the airport on the specified date.
    • The approval text message received from "Awdah"/ "Absher" is a transfer permit that enables the applicant to proceed to the airport to commence their journey, and all data can be printed from the portal.
    • For further details and updates, review the websites for the Ministry of Interior or the the General Passports Department and search Return Initiative (مبادرة عودة).

 

Second: Regarding the issuance of the ticket voucher (Amr Rikab)/compensation voucher

 

  • Procedures to claim a ticket voucher (Amr Rikab):
    • You must ensure that the relevant flights are open for booking (through Elaa previously it was Al Tayyar) before applying for the passenger order because once the ticket voucher is issued, you are not not entitled to apply for another ticket voucher or compensation.
    • A request for the issuance of a ticket voucher (Amr Rikab) must be sent to  tk@taibahu.edu.sa and it must be clarified whether a ticket voucher request was previously submitted for the current academic year before the current crisis or not:
    • Attach the following your request:
      • The name of the applicant (A contracted employee or a student)  and the accompanying persons, and clarifying the following:
        • Age of every companion
        • Employee Number
        • College/Faculty
        • Copies of all the passports
        • Copies of all the Residential Permits (Iqama)
    • The ticket Vouchers will prioritised for those where flights are currently available.
    • A ticket voucher will only be issued to the capital city of the country of the applicant's nationality (if trips are available) or the contracting country. In case the contracting country differs from the nationality, a copy of the contract stating the contracting country must be attached and the ticket voucher will be issued subject to the availability of flights.
    • For issuance of tickets and inquire about flight availability on Saudi Airlines, contact with Elaa (previously Al-Tayyar) via e-mail amr.said@seera.sa or via WhatsApp  0505431670.
  • Applying for compensation:
    • Compensation is only for those who have not applied for a passenger order or for those who have not been issued a passenger order. The colleagues who do not want to travel must submit a request for 50% compensation Via e-mail tk@taibahu.edu.sa.
    • The request must include:
    • The name of the applicant (A contracted employee or a student) and the accompanying persons, and clarifying the following:
        • Age of every companion
        • Employee Number
        • College/Faculty
        • Copies of all the passports
        • Copies of all the Residential Permits (Iqama)
    • A decision to exchange the ticket compensation allowance will start with the commencement of the new school year 1441-42.
    • The issuance of compensation will depend on the funds available in this regard.
    • For employees whose contract is ended the payment of the ticket compensation allowance will start upon completion of the issuance of Ticket Vouchers (Amar Rikab).
    • The compensation will be based on the value of the ticket to the capital city of the country of which the contracting employee's nationality or the capital of the country
    • Where the contract was initiated, and in case they differ, a copy of the contract must be attached with the request to clarify the location of the contract.
    • Financial compensation will be based on the value of tickets for the previous year i.e.  1439/1440 because there are no prices available for the current year.

Kindly accept my regards and appreciation

 

Prof. Sultan Bin Zaid Alamry

 

هل ترغب بالتعليق على الموضوع ؟